فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام وقوع ۹۷درصد آتش‌سوزی جنگل‌های ایران در زاگرس از عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی نیرو‌های امدادی به‌هنگام اطفای حریق جنگل‌ها خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱ 24 June 2024

به گزارش تابناک لرستان، سرهنگ علی ملکی‌آهنگران، صبح امروز، در جلسۀ ستاد مدیریت بحران لرستان در فرمانداری پلدختر، گفت: اطفای حریق جنگل‌های پلدختر انجام شد، امّا دود ناشی از آتش در مناطقی مشاهده شده‌است.

او با اشاره به انتقال نیرو‌های امدادی برای مهار کامل آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر اضافه کرد: عملیات پایش در این اراضی برای اطمینان از ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: برخی از نیرو‌های امدادی به‌هنگام حریق جنگل‌ها در ایران دچار عقرب‌گزیدگی، دست‌شکستگی، پاشکستگی و مارگزیدگی شده‌اند و حتی صورت برخی از نیرو‌ها نیز دچار سوختگی شده‌است.

ملکی‌آهنگران با بیان اینکه عوامل ایجاد آتش در جنگل‌های زاگرس مانند گرمای بالای هوا وجود دارد، یادآور شد: تراکم پوششی گیاهی در این منطقه هم‌اکنون خشک شده‌است و همین عامل وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی را افزایش می‌دهد.

او با تأکید به اینکه بیش از ۹۵ درصد حریق‌ها در جنگل‌های ایران عامل انسانی دارد، اذعان کرد: وقوع برخی از این آتش‌سوزی‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری و آتش‌زدن پس‌چر مزارع بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اظهار به اینکه متخلفان زیست‌محیطی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تأکید کرد: این افراد باید مجازات شوند تا دیگر شاهد وقوع حریق در اراضی و مزارع نباشیم.

ملکی‌آهنگران با اعلام اینکه ۲۶ درصد بر وقوع آتش‌سوزی‌های ایران در امسال نسبت به سال گذشته افزوده شده‌است، بیان کرد: وسعت مناطق دچار حریق اراضی در کشور ۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

او با اذعان به اینکه ۸۵ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران از نوع سطحی است، ادامه داد: ۴۱ درصد این حریق در مراتع، ۱۶ درصد در اراضی جنگلی، ۴۲ درصد در جنگل‌های طبیعی و یک‌درصد نیز در جنگل‌های دست‌کاشت رخ داده‌است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید به اینکه ۹۷ درصد حریق جنگل‌های ایران در زاگرس رخ می‌دهد، یادآور شد: یک‌درصد این آتش‌سوزی‌ها در هیرکان و دو درصد نیز در سایر مناطق رخ داده‌است.

ملکی‌آهنگران با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مهار حریق در نظر گرفته بودیم که ۷۵ میلیارد تومان از این مبلغ برای اطفای آتش‌سوزی از طریق هوایی بود، توضیح داد: قرار شده‌است که ۵۵ میلیارد تومان از این اعتبار به‌صورت نقدی در اختیار منابع طبیعی قرار بگیرد.

او متذّکر شد: حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی پایگاه‌های اصلی اطفای حریق جنگل‌ها نیاز است و تجهیزاتی را در اختیار استان‌ها و به‌ویژه لرستان قرار می‌دهیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: تقویت زیرساخت‌های لرستان برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌صورت ویژه در دستور کار است.

ملکی‌آهنگران با اعلام این نکته که تعداد نیرو‌های منابع طبیعی و یگان حفاظت نسبت به میانگین جهانی اصلاً خوب نیست، شرح داد: ساماندهی نیرو‌های منابع طبیعی در دستور کار است و در نظر داریم که تعداد این نیرو‌ها را در مدتی سه‌ساله از ۵۰۰۰ نفر به ۹۰۰۰ نفر برسانیم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار