کد خبر: ۳۰۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶ 04 October 2016

حدود سه سال از آغاز دولت جناب آقای دکتر روحانی می گذرد و کشور با استفاده از رویکرد و دیپلماسی گفتگو و تدبیر آرام آرام بسمت قرارگرفتن در جایگاه مناسب و شایسته خود در عرصه تصمیم گیری و معادلات پیچیده بین المللی و منطقه ای در حرکت است.
اتفاقات مثبت و مبارک بسیاری در این مدت رخ داده که شاید مهمترین آن احیای اخلاق در جامعه باشد اما بنظر می رسد دولت تدبیر و امید بیش از هر چیز به گام نهادن در مسیر عقلانیت آنهم تعقلی که همسو با منافع ملت ایران باشد می اندیشد و بی توجه به برخی حاشیه سازی های مخالفان، سعی دارد بر سر منافع مردم با هیچ قدرتی معامله نکند.در عرصه بین الملل بوضوح شاهد اثربخشی این نوع دیپلماسی و ورود مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به جرگه کشورهای مورد توجه و امن برای سرمایه گذاری هستیم و این مهم بدون توجه به مزیت های نسبی کشور میسر نیست.
در کنار دلایل و مزایای زیاد ایران برای توجه سرمایه گذاران، به اعتقاد اغلب نظریه پردازان علوم جامعه شناسی، یکی از بزرگترین مزیت های نسبی ایران نسبت به دیگر کشورها، جوان بودن مردم ما و وجود پتانسیل بسیار قدرتمند جوانان در این کشور است که البته توجه به ایشان در تمام عرصه ها همواره مورد تاکید و توجه همیشگی رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.
بوضوح مشاهده می کنیم که این خیل عظیم و نیروی غیر قابل توصیف جوان کشور، چگونه در بزنگاه های متعدد و سرنوشت ساز با چه صداقتی باعث سربلندی نظام در جوامع بین الملل شده اند و در عرصه های مختلف سیاسی، صنعتی، علمی و فرهنگی همواره حماسه ساز بوده اند.
دولت جناب آقای دکتر روحانی در اقدام و عمل ثابت کرد که به سلامت، روحیه جهادگری، علمی، فنی و تخصص جوانان اعتماد و اعتقاد دارد و هرکجا ضرورتی ایجاب کند، حاضر است این پتانسیل و نیروی عظیم موجود را برای گردش بهتر چرخ دولت و نظام بکارگمارد.
در لرستان نیز از حدودسه سال پیش که آقای مهندس بازوند ، سکاندار مدیریت ارشد لرستان گردیدند نگاه جوان گرایی بوضوح قابل لمس است، استاندار لرستان اثبات کرده که بدون توجه به فشارها و حاشیه سازی های مکرر مخالفان توسعه پایدار لرستان، همواره دست جوانان عمل گرا را به گرمی فشرده است، همانگونه که از ابتدای حضور در لرستان و در اکثر موارد مدیران و مشاوران منصوب شده در حوزه های مختلف از بین جوانانی هستند که تعهد ، تخصص و بنیه دوندگی و حضور مداوم پای مسئولیت محوله را در حوزه مربوطه باهم داشته اند اما از آنجا که حدود 27.5 درصد از جمعیت استان لرستان را افرادی تشکیل می دهند که در محدوده سنی جوان تلقی می شوند، می توان با جهت دهی مناسب و بیشتر این ظرفیت بالا، از این مزیت نسبی برای پیشبرد اهداف دولت خدمتگزار بهره بیشتری برد و بنوعی با دخالت بیشتر جوانان در سرنوشت خود حس بالندگی و روحیه مشارکت و همدلی را در این گروه تقویت کرد.
در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، ایجاد روحیه تعامل و همدلی بین جوانان بایکدیگر و نیز جوانان بادولت مردان بمنظور نیل به اهداف عالیه توسعه ای استان می تواند سرآغاز یک حرکت ماندگار برای مدیریت استان شود. شناسایی جوانان نخبه استان برای استفاده و تشکیل کمیته فرهنگی جوانان و عملیاتی نمودن سیاست های فرهنگی استان بواسطه آنان ، بطور کاملاً مویرگی و در بطن جامعه می تواند راه تقابل مناسبی برای هجوم فرهنگی دشمن و نشانه روی او برای ضربه به اصل نظام و اعتقادات مردم باشد.چراکه بی شک تقویت و قوام اخلاق و کسب تخصص در دوره جوانی، زمینه ساز تسهیل در مدیریت جامعه آینده خواهند بود و مشکلات فرهنگی و اقتصادی آینده کشور کمتر خواهد شد. تشکیل کمیته "جوان مقاوم" برای ترویج فرهنگ "نه گفتن" جوان و عدم حضور در اماکن لغزش آور جسمی و روحی و تلاش برای تقویت "ایمان" ، "تعهد" و " تخصص" اصلی ترین موضوعیست که باید در حوزه جوانان به آن توجه شود.
نگارنده معتقد است تیم کارآمد دولت تدبیر و امید در لرستان همسو با تمام فعالیت های عمرانی ، صنعتی و اقتصادی که بر پایه تلاش های دولت انجام شده و هرکدام سرفصل جدیدی برای لرستان آباد خواهند بود، می تواند با باز نمودن پرونده ای جدید برای مدیریت و مشارکت جوانان، اهداف کلان دولت برای توسعه استان را در جبهه ای موازی و بعنوان بازویی قدرتمند برای خود از طریق حوزه جوانان پیگیری کند. این کارنیازمند استراتژی قوی بکارگیری جوانان در عرصه های مختلف است، جوانانی که در اقصی نقاط دنیا و کشور به این استان عشق می ورزند و تنها با اندک توجه و استقبالی می توانند منشاء تحولات نوینی برای اقتصاد استان باشند.
تشکیل " کمیته استاندار یاران جوان" و صد البته مدیریت صحیح آن، می تواند بعنوان یک راهکار برای تقویت حضور جوانان و استفاده از داشته های علمی، فنی ، مالی و تجربی ایشان برای رفع موانع موجود بر سر راه توسعه استان مورد توجه قرار گیرد. معتقدم نگاه جوان امروز، نگاهی عمیق


به مسائل روز دنیا و کشور است و ایده های جوانان امروز ایران ، اگر آبدیده شده و صیقل داده شوند، هر کدام می تواند راهکاری موثر برای رفع چالش های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی موجود کشور و استان باشند.
علیرضا مقسمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار