کد خبر: ۱۶۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 25 January 2016
 به گزارش خبرگزاری تابناک لرستان ،برخی به دلیل باورهای اشتباهی كه دارند به مصرف مواد مخدر رو می‌آورند. خانواده‌ها هم به دلیل نداشتن اطلاع از چگونگی اعتیاد فرزندان این معضل را جعبۀ سیاه تلقی می‌كنند. بنابراین آموزش و آگاهی بخشی در سراسر استان‌ها و کل کشور در زمینۀ ارتقای سطح دانش عمومی جامعه، خانواده‌ها و فرزندان نسبت به این مادۀ مهلک، از راه‌های موثر است. در استان ما نکتۀ مهم این است که خانواده از این آسیب بزرگ اجتماعی باید در امان بماند. بنابراین خانواده‌ها باید به فرزندانشان رفتارهای درست و مهارت زندگی را آموزش دهند تا آنان از خطرات اعتیاد در امان بمانند. انتخاب آگاهانۀ دوست و نقش والدین از عوامل تاثیرگذار در كاهش مصرف مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی مانند شیشه است.
گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف شیشه از مشكلات اساسی جامعه و خانواده‌ها به شمار می‌رود كه باید با برنامه‌ریزی دقیق، مسئولان مربوطه استان در رفع این معضل خانمانسوز اقدامات جدی کنند. خانواده‌ها با توجه بیشتر به رفتار‌های فرزندان و دوستان آنان می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری در كاهش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر، به‌خصوص شیشه ایفا كنند. عامل عمدۀ گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف شیشه، دوستان ناباب و ناشایست است؛ بنابراین اگر والدین نسبت به دوستان فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشند، احتمال آلودگی آنان به مواد مخدر كم‌تر می‌شود. نباید در این زمینه از نقش مهم فعالیت‌های اجتماعی در كاهش مصرف مواد مخدر چشم‌پوشید. بسترسازی مناسب زمینه‌ای برای حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های اجتماعی و از عوامل تاثیرگذار در كاهش اعتیاد در جامعه به شمار می‌رود. مسئولان می‌توانند با تدوین برنامه‌های دقیق در زمینۀ غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در جامعه، برگزاری كارگاه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، آگاهی این قشر از جامعه را در خصوص زیان‌های مصرف مواد مخدر ارتقا دهند. از سوی دیگر می‌توان با تشویق جوانان به سمت ورزش و به خصوص ورزش حرفه‌ای، جوانان را به سوی سرگرمی‌های مفرح هدایت كرد. برگزاری همایش‌های مختلف در این زمینه در استان و شهرستان های تابع نیز می‌تواند در آگاه‌سازی جوانان و خانواده‌ها به خطرات مصرف شیشه موثر باشد. زیرا شیشه از مواد کشندۀ مخدر صنعتی است كه طی چند سال اخیر ضربات جبران ‌ناپذیری به نوجوانان و جوانان و در نتیجه بر پیكرۀ جامعه وارد کرده است.
اجرای برنامه‌هایی مانند تئاتر، نشست‌های تخصصی و سخنرانی از برنامه‌های كاربردی و مهم برای آگاه سازی و اطلاع رسانی قشر جوان و خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه به شمار می‌آید. همچنین برپایی نمایشگاه در زمینۀ آگاهی از خطرات مواد مخدر، كاهش مصرف مواد مخدر، برگزاری كارگاه آموزشی در مهد‌های كودك برای والدین و مربیان و برگزاری كارگاه آموزشی در شهرها و روستا‌ها می‌تواند در كاهش مصرف شیشه تاثیر بگذارد. با توجه به شیوع مصرف شیشه در کشور و استان و تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد محرک، پایین آمدن سن اعتیاد و گرایش نوجوانان و زنان به این مادۀ خطرناک، پیشگیری و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه باید در اولویت کاری قرار ‌گیرد.
عامل مهم در زمینۀ آگاه‌ کردن مردم و به ویژه والدین نسبت به خطرات مصرف مواد مخدر، توزیع اقلام آموزشی و فرهنگی و استفاده از رسانه‌های نوشتاری و دیداری برای اطلاع رسانی در زمینه كاهش مصرف شیشه میان عموم مردم است.
نوجوانان و جوانان می‌توانند با ارتقای سطح آگاهی در زمینه مضرات مصرف مواد مخدر به جای از بین بردن استعدا‌دهایشان به سبب مصرف این مواد نابود كننده، به نیروهایی مستعد و تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جامعه تبدیل شوند.
كیانوش امینی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار