معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری و جلوگیری از آتش‌سوزی منابع طبیعی است.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵ 08 June 2024

به گزارش تابناک لرستان، احمدرضا دالوند در جلسه اطفاء حریق با بیان اینکه منابع طبیعی و زیستی لرستان بسیار غنی و حاصل صد‌ها سال است، اظهار کرد: درختان بلوط سال‌ها زمان می‌خواهد تا به رشد مناسب برسد، از این‌رو ما نیز باید برای حفظ طبیعت و آیندگان اقداماتی انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: درختان، مراتع و موجوداتی که در طبیعت لرستان وجود دارند و باید به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های خدادادی این منطقه از آن‌ها حفاظت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، حریق جنگل‌ها و مراتع را به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی در منابع طبیعی عنوان و تصریح کرد: وظیفه حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی به عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است، اما بدون همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مردم این امر امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: به همین دلیل تمامی دستگاه‌های اجرایی، لشکری، دهیاری‌ها و جوامع محلی، گروه‌های مردم نهاد و دستگاه‌های بهره‌بردار برای حفاظت و صیانت از این منابع، جلوگیری و همچنین اطفاء حریق باید هم‌افزایی و همکاری لازم را داشته باشند.

دالوند تشکیل مستمر جلسات اطفا حریق را در این فصل از سال ضروری دانست و بیان کرد: در مواقع لازم دستگاه‌ها، مراکز خدمات کشاورزی موظفند تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز به‌ویژه ماشین‌های آتش‌نشانی را برای اطفا حریق در اختیار منابع طبیعی قرار دهند.

وی با بیان اینکه منشأ بیشتر آتش‌سوزی‌ها غفلت انسانی است، تصریح کرد: آتش زدن مزارع و کشتزار‌ها توسط کشاورزان بعد از برداشت محصول باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم و همچنین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه می‌شود.

معاون استاندار آموزش و فرهنگ‌سازی را یکی از مهمترین عوامل کاهش آتش‌سوزی در منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را در پیشگیری و جلوگیری از حریق را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: باید به کشاورزان هشدار‌های لازم را داد و در صورت مبادرت به آتش‌زدن باقیمانده محصولات زمین‌ها، جهاد کشاورزی باید از تمامی خدمات کشاورزی و امتیازات آن‌ها رو محروم کند.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار