مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از آغاز عملیات احیای دیوار ۱۰۰۰ ساله دوازده برجی خرم آباد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱ 05 June 2024

به گزارش تابناک لرستان، عطا حسن پور روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه در این خصوص گفت: حصار تاریخی ۱۲ برجی خرم‌آباد پیرامون محل فعلی قلعه فلک‌الافلاک از ۱۲ برج تشکیل شده بود که به مرور زمان تخریب شده و اثری از آن باقی نمانده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان افزود: در اوایل دهه ۹۰ بخشی از دیوار ۱۲ برجی با الهام از تصاویر قدیمی و موازی با خیابان اصلی احداث شد که با برنامه‌ریزی انجام شده، پس از برداشتن نرده‌های موجود و انجام پی‌ریزی، حصار ۱۲ برجی در امتداد حصار احیا شده در ضلع غربی قلعه شروع شده است.

او اضافه کرد: براساس آخرین نقشه‌های موجود و در دسترس، مربوط به سرهنگ چریکف روسی، محل حصار اصلی و ۱۲ برج مشخص است و براین اساس عملیات احیای این دیوار تاریخی با اندکی جابجایی براساس وضع موجود، آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا حدود یک ماه آینده تکمیل شود.

عطا حسنپور تصریح کرد: براساس اسناد و مدارک موجود این حصار به عنوان یکی از محله‌های قدیمی شهر خرم‌آباد حدود ۲۰ هکتار از اراضی منطقه شامل تپه باستانی و قلعه فلک‌الافلاک و محیط پیرامون، محدوده فعلی پادگان سپاه پاسداران، محدوده فعلی باشگاه افسران و سربازخانه، ۴ باغ تاریخی و سراب تاریخی گلستان را در برداشته است.

او افزود: حصار اصلی ۱۲ برجی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ با احداث خیابان فعلی ۱۲ برجی از بین رفته و با کمی عقب نشینی، اثری از آن باقی نمانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان افزود: طبق اسناد موجود و گفته پژوهشگران و مورخان، ۱۲ برج حصار پیرامونی قلعه فلک‌الافلاک، هر کدام یک نام داشته که منطبق با بروج فلکی بوده است.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد بر روی تپه‌ای در مرکز این شهر و در محوطه باغ تاریخی گلستان از جمله آثار باستای و تاریخی است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

برچسب ها: لرستان ، دوازده برجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار